söndag 8 november 2015

Kvinnlig smärta

Lite funderingar om kvinnors ständiga följeslagare, med efternamnet Smärta.

När vi gör vår entré till kvinnovärlden sker detta med två smärtsamma upplevelser.
Förutom den första blödningen med tillhörande kramper från helvetet kommer även det första samlaget in på andra plats om man har otur.
Lyckligtvis är den smärtsamma upplevelsen övergående och man glömmer bort den ganska fort.
Vissa har inte menskramper, dom kan skratta sig lyckliga!


Men jag lider av en annan mensrelaterad åkomma som är nog så enerverande, speciellt för omgivningen.
Jag snackar om PMS ((Vill du veta mer? Läs om PMS här!)
T.o.m jag som lider av det har svårt att förklara vad det är, men jag vet att hormonerna har fått sig ett psykbryt och min enda mission är att starta orationella gräl, djupdyka i martyrskap och konstant äta allt onyttigt som jag kan uppbringa.
Ibland "offrar" sig maken att ta bilen sent som fanken på kvällen för att åka till den nattöppna bensinstationen för att köpa choklad till sin rabiata hustru.

Sen följer vanligtvis många år med barnafödande, och det vet vi alla att detta inte sker smärtfritt....
Tydligen glömmer man bort hur ont det gör?
Det är som att tatuera sig, har man väl börjat vill man bara ha fler... *fniss* 
Jag själv har aldrig upplevt detta, jag tillhör dom 5 - 10% av kvinnor som tyvärr lider utav en annan jäkla bokstavskombination som satte P för alla barndrömmar.....PCOS (Vill du veta mer? Läs om PCOS här!)

Och när man tror att allt är över så kommer nästa smärtupplevelse som ett brev på posten....
Övergångsåldern eller Klimakteriet som det bekant heter...
Det börjar i regel efter 50 men det kan komma tidigare, mitt började för 6 år sedan i samband med en hjärtinfarkt som kastade mig handlöst in i detta elände. (jag är 52 år nån månad till)

Just nu är det svallningarna som är fruktansvärt jobbiga, att aldrig känna sig fräsch.

Det som skrämmer mig oerhört mycket i samband med detta är att det kan pågå i all evighet, men generellt brukar det klinga av efter några år....har hört 7 år men det tror jag inte på just nu.

"Har du hamnat i klimakteriet? Det första symptomet på detta är att menstruationen börjar förändras. Sedan kommer värmevallningar, svettningar och andra klimakteriebesvär. Ungefär ett år efter dina första symptom får du din sista mens" 

1.  Förändrade blödningar – ett första symptom 

Det första tecknet på att du är på väg in i klimakteriet är att menstruationerna förändras. Det kan vara att de blir mer rikliga, kommer med allt längre mellanrum eller blir mer långdragna. 

(CHECK)

  
2.  Värmevallningar och svettningar
Under klimakteriet så är det vanligt med värmevallningar. En värmevallning känns som en våg av hetta. Och efter värmevågen så svettas du.
Orsaken till detta är att kroppens termostat är i obalans på grund av hormonella förändringar.

(CHECK) 
Min närmaste bekantskapskrets är vana att se mig pusta och stånka, ibland händer det att jag slänger av mig och sitter med bar överkropp...nja BH är  på givetvis.

3.  Ömma bröst

Ömma bröst är vanliga symptom på klimakteriet.

(CHECK)

5.  Psykiska problem

Dessutom kan du uppleva psykiska förändringar, liknande PMS. Du kan exempelvis lätt bli arg, känna oro, irritation och nedstämdhet.
Detta beror på att produktionen av östrogen, som gör att man mår bättre och får ett jämnare humör, minskar.

(CHECK)

PMS 24/7, stackars maken....och inte blir det bättre heller när det är fullmåne ute.
Har ännu inte haft några suicidala tankar, men däremot skulle jag vilja vrida nacken av vissa människor i vår omgivning....


6.  Sömnstörningar

Värmevallningarna och svettningarna kan göra att du ofta vaknar på natten. Om du känner dig nedstämt och oroar dig mycket så kan även detta ge sömnproblem.

(CHECK)

Badar i mitt eget svett och har otäcka mardrömmar som väcker älsklingen.
Härom natten drömde jag att sängen var invaderad av stora ludna spindlar. (synden straffar somliga omedelbart efter att ha terroriserat mina två bästa väninnor med spindlar på FB)



7.  Mensen försvinner helt

Det tar ofta något år innan mensen helt försvinner. Klimakteriet pågår sedan i några år till efter att mensen har försvunnit.
Den allra sista mensen kallas för menopausen och inträffar i genomsnitt vid 51 års ålder hos svenska kvinnor.

Jag väntar tålmodigt att den skall försvinna...
Just nu är det varannan månad som den kommer och hälsar på...

Förutom dessa psykiska och fysiska smärtor får vi kvinnor reumatiska åkommor som dom så vackert döper till "Kärringsjuka" men heter Fibromyalgi (Vill du veta mer om Fibromyalgi, Läs mer här!)

Det är inte lätt att vara kvinna.
Men vi är bäst!


 

1 kommentar: